De gezonde rookster

Vandaag parkeerde ik mijn fiets vlak bij een bankje waarop een rokende vrouw zat. Nadat ik mijn fiets op slot had gezet en voorbij het bankje liep, riep diezelfde vrouw vanuit het niets: ‘Lithium is niet goed voor mijn ongeboren baby, dude.’ In een straal van tien meter was ik de enige die haar kon horen. Met dat gegeven ging ik ervan uit dat ze het tegen mij had. Op het moment dat ik haar aankeek herhaalde ze nogmaals:’Lithium is niet goed voor mijn ongeboren baby, dude.’ Ja, ze praat duidelijk tegen mij. Ze noemt me ‘dude’..

Na een flinke hijs van haar sigaret blijft ze tegen mij praten: ‘Van de dokter moet ik lithium slikken, maar mijn gynaecoloog kan ieder moment bellen want het is ongezond voor de baby.’ Ze neemt een pauze om nog eens een flinke lurk van haar sigaret te nemen. Langzaam inhaleert ze een flinke stoot nicotine naar binnen, laat het vervolgens goed door haar longen circuleren, om vervolgens met een hard blazend geluid de rook weer via haar mond te laten ontsnappen. Aan het pakje sigaretten voor haar, met daarom heen een aantal uitgedrukte peuken op de grond, maak ik op dat dit niet haar eerste sigaret is. Even gaat er door mij heen, what the fuck is lithium en wat is er zo goed aan een sigaret voor een ongeboren kind? Na nog zo’n enorme haal en iets wat weg heeft van een hoest vertelt ze verder.

‘Mijn ex en ik zijn nu drie maanden uit elkaar dude, sinds die tijd ben ik samen met Bruno.’ Ik ben nu elf weken zwanger van mijn ex, maar hij denkt dat het kind van Bruno is. Mijn ex is een trol, hij dringt aan op een abortus.’ Vervolgens neemt ze nog maar eens een aantal halen van haar sigaret waarna ze haar peuk op de grond uitdrukt. Die tijd neem ik om de feiten van haar verhaal samen te vatten: elf weken zwanger, drie maanden samen met Bruno en haar ex is de vader van haar ongeboren kind? Veel tijd om daar verder over na te denken krijg ik niet want ze gaat al weer verder: ‘Wacht maar totdat hij een vaderschapstest heeft gedaan, dan weet hij het wel!’, zegt ze woedend. Al die tijd heb ik nog niets gezegd. Ik voel me alles behalve, ‘dude’ op dit moment.

Dan met een enorm kabaal gaat haar mobiel over. Uit het gesprek wat ze voert, maak ik op dat het haar gynaecoloog is. Vol woede vertelt ze aan hem het verhaal van haar dokter en het gevaar van lithium tijdens een zwangerschap. Tot mijn verbazing steekt ze tijdens het gesprek nog een sigaret op, haar tweede in pak hem beet vijf minuten. Natuurlijk, doe nog eens wat van die ‘vitaminen’ voor de gezondheid van je baby.
Ik ben te flabbergasted om door te lopen. Na een tijdje  is ze klaar met het telefoongesprek, haar restje sigaret schiet ze tussen twee vingers weg over de grond. Alsof ze net haar ongeboren kind heeft gered, kijkt ze voldaan om zich heen. ‘Zeg dude, wat vind jij hier nu van?’, vraagt ze me dan. Mijn gedachten gaan naar haar ongeboren kindje. In het welzijn van haar/zijn leventje roep ik de vrouw toe: ‘Jij rokend, niet aan je baby denkend, milieu vervuilend, egotrippend vrouwmens! Vervolgens besluit ik om door te lopen om me dan toch nog even naar haar om te draaien. Er moet me nog iets van het hart: ‘Ik ben je duuuuude niet, swa!

Note: Lithium is een zout en lijkt als zodanig op natrium (een onderdeel van keukenzout). In de vorige eeuw werd lithium al toegepast als kalmerend middel, onder andere bij manische patiënten.

Leave a Reply

